Blagoglagoljive slike

Povodom izložbe “Blagoglagoljive slike” u galeriji Fonticus Grožnjan, travanj 2013.

Njene radove, prepune vedrih boja, karakterizira stilski pristup koji se približava dječjem, spontanom likovnom izričaju

iz predgovora od Eugen Borkovsky

Specifičan način likovnog promišljanja karakterizira radove Mirne Sišul. Ona nas okružuje prostorima slika na kojima nalazimo ponegdje promišljene a ponegdje halucinatorne kombinacije oblika i znakova. Na putu od dosjetke ka značenju, pomiču zanimanje ka rubu semiotičkog propitivanja. Da bi komentirali ove radove moramo se upustiti u očitavanje znakovnog repertoara. Pored toga, možemo promišljati o autorskim i tehničkim postupcima umjetnice.

Mirna Sišul ne poštuje standardni likovni postupak već, akrilnim bojama, kombinira slikanje, crtež, kolažiranje i zapis. Kao početni sloj ona na platnu formira naslage bjelina. Ove svijetle površine često služe kao kompozicijski elementi. Materijal pamti postupak pa u slojevima zapažamo nakupine ili ostatke cijeđenja razrijeđenih boja. Na takvoj podlozi nalazimo začudnu ponudu oblika. Svi su plošni a sugeriraju forme biljaka – stabala, plodova, trave, cvjetova ili listova, kišobrana, nastambi, cvjetnjaka ili pokrajine. Uz njih nalazimo asocijacije meteoroloških prilika i spontane nakupine tipografskih slova. Prisutne su crtice koje označavaju kišu ili travu. Sliku autorica gradi raspršivanjem i uslojavanjem motiva. Elementi često završavaju izvan formata. Ponekad motiv djeluje kao urbani isječak a ponekad kao segment ruralnog pejzaža. Radove karakterizira stilski pristup koji se približava dječjem, spontanom likovnom izričaju. Kompozicije većine slika funkcionalne su. Pomaci ili necentriranost u službi su dramaturgije radova. Prisutan je vedar kolor. Motivi na radovima se ponegdje ponavljaju. Čini nam se kao da je sve izloženo najprije bilo dio istog rada kojeg je autorica podijelila u niz odvojenih formata. Unatoč tome radove doživljavamo završenima i svaki za sebe izdvojeni je trenutak interpretirane ideje.

Mirna Sišul je odana promatraču. Na svim predstavljenim radovima, pored ocrtanih motiva, nalazimo čitljive slovne zapise. Poput posveta ili grafita. Ponegdje je upisani tekst oblikovan samo velikim slovima koji naginju kaligrafskom zapisu a ponegdje je tekst ispisan tečnim rukopisom, što predstavlja spontaniju verziju iskaza. Smisleni slovni niz uvodi stripovski element u ove radove. Oni se obraćaju promatraču sa željom za čitljivošću. Čini nam se da ovim slovnim pojašnjenjima umjetnica izražava potrebu dijeljenja osobnih trenutaka. Sve poruke zvuče pozitivno, afirmativno iako neke djeluju dramatično, a poneka nosi dozu sarkazma. One izgovaraju misao, stanje a odašilju sugestiju za percepciju radova. Umjetnica ipak ostavlja distancu jer zapisi kazuju zapažanje ali ne definiraju stav. Doživljavamo ih kao poruke. Ukomponirani kao završni slojevi, tekstualni napisi postaju značajni elementi oslikanih područja.

Iako duboko ljudski, ovi blagoglagoljivi prostori nisu naseljeni ljudima. Baloni / krošnje i kišobrani pripadaju predmetima koji izazivaju sjećanje, nose ideju prošlosti ili djetinjstva. Time aktivno djeluju na promatrača. Oslanjajući se na sjećanje umjetnica evocira povezanost memorije i igre. Igra otvara nove vizure i tjera prema hrabrosti poput one koju smo imali u djetinjstvu. Hrabra igra iziskuje svježinu razmišljanja. Igra nas obuzima i mi hrabro zakoračujemo u neistraženo. Ili da bismo poznato prepoznali u novom svjetlu. Spontanost je u direktnoj ovisnosti o stanju duha. Igra može biti namjerna, spontana, uvjetovana. Mirna Sišul namjerno miješa igru i elemente igre. Tako dobivamo zatvoreni krug gdje nadrealno biva ispisano infantilnim rukopisom.

Autoričin pristup problematizira stvarnost. Umjetnica zna da svijet nije objektivno realan. Stvarnost je subjektivno određena a potraga za spoznajom mora biti preispitivanje, interpretacija i reinterpretacija. Mirna Sišul vizualizira nemoguće ali ne želi ocrtavati snove. Ona oblikuje dojmove, odsjaje situacija u vlastitoj svijesti. Motive koje prikazuje stavlja uz zapise. Nazivi radova najčešće su citati sa slika. Nazivajući radove određujućim naslovima, ne dopušta promatraču slobodu. Ona mu određuje gabarite doživljaja. Iako je dojam lepršavosti prisutan, čini se da autorica podliježe vlastitom kanonu. Prema dataciji vidljivo je da se radi o recentnim trenucima. Kao da je ovim izborom, ovom izložbom željela zaokružiti ciklus, proživljena stanja, ispovjednu likovnu cjelinu.

Ovim slikovnim pričaonicama inscenirana je relacija mogućeg i doživljenog koja iznjedruje natprosječne rezultate. Radovi nas vode od viđenog / doživljenog do interpretacije koja priziva ideju mita. To je u duhu vremena: mitovi brzo nastaju i brzo bivaju zaboravljeni. Ovi radovi Mirne Sišul raspolažu nesigurnošću trenutka. Time ostavljaju mjesto za dojam.

Eugen Borkovsky, IV. 2013.

Mirnin blog

Split, sajam Saso od 24.10. do 27.10.

Na sajmu Saso u Splitu, u SPALADIUM arenu selim dio…

+

Špancirfest, Varaždin

Od 17.08. do 26.08.2018. održava se Špancirfest, dvadeseti po redu…

+

Uvjeti prodaje i dostave – Povrat i reklamacije – Privatnost – zaštita osobnih podataka

UVJETI PRODAJE I DOSTAVE Navedeni uvjeti prodaje i dostave primjenjuju…

+

Sajam Promohotel Poreč, 21.-24.02.2018.

Na sajmu Promohotel u Poreču, u dvorani Žatika selim dio…

+

Kontaktirajte Mirnu Sišul

Strossmayerova 15A, HR-51000 Rijeka svaki dan uz prethodni dogovor telefonom +385 91-76-05-777 art@mirnasisul.com Poštaljite upit preko weba Pratite Mirnu na njenoj Facebook stranici
Mirna Sišul Online Shop

Mirna Sišul Online Shop